Ondewaterscooters zie je steeds vaker aan de waterkant, het is dan ook de ultieme manier om je onderwater te verplaatsen zonder dat je veel ademgas verbruikt.
Om op je scooter te kunnen vertrouwen in je duikplanning is het noodzaak ook je scooter regelmatig te laten servicen.
Zeker bij technische duiken, waar je niet even naar het oppervlak kan gaan om je probleem op te lossen moet je op je materiaal kunnen vertrouwen.
Bij Scuba Support kunt u terecht voor het onderhoud aan uw onderwater scooter, of het nu om een Suex, Gavin, Silent Submersion of DiveX DPV's gaat, wij hebben veelal de onderdelen standaard op voorraad. Naast meer dan 20 jaar ervaring en een grote voorraad onderdelen, hebben we ook veel speciale gereedschappen in onze werkplaats om te waarborgen dat uw scooter na het onderhoud ook getest wordt, als een burntest voor het batterijpack en een vacuumsysteem om de scooter te testen op luchtdichtheid, dus om te controleren of de scooter compartimenten waterdicht zijn.
We bieden reparatie, onderhoud, modificatie en advies voor diverse merken met als specialisaties op de Suex, Gavin en Silent Submersion.
SUEX Onderwaterscooters
Naast Suex Premium dealer is Scuba Support ook Gecertificeerd S3 Suex Service Center en kunnen wij volgens de strenge fabriekseisen van Suex uw onderwaterscooter servicen en in topconditie houden!
We beschikken naast 20 jaar ervaring over de Suex knowlage base, gespecialiseerde gereedschappen en test procedures, of het nu gaat om de oudere Zeuxo,XK, Xjoy en HDV modellen of de nieuwe Systemen waar de Erron board computers op aangesloten kunnen worden.
Tevens hebben we een ruime voorraad van onderwaterscooter onderdelen en accessoires en beschikken we over een moderne werkplaats met daar veel gespecialiseerd gereedschap voor reparaties aan deze DPV’s.
Hoe gaat dat in zijn werk met DPV onderhoud?
U brengt uw scooter bij ons, compleet met accu's en lader en wij registreren de gegevens in ons systeem.
Vervolgens wordt de servicebeurt ingepland en wordt de onderwaterscooter overgebracht naar onze werkplaats.
In onze werkplaats wordt de accu gecontroleerd en aan de lader gelegd, dit om de accu en lader te controleren en de accu voor te bereiden op de burntest, een test om te bepalen wat de gesteldheid is van de accu.
BURNTEST
Als de acculader aangeeft dat de accu vol is, wordt de accu ontkoppeld en een uurtje apart gezet om 'tot rust' te komen, waarna hij op de burntester wordt aangesloten.
Met een constante belasting wordt de accu ontladen en de tijd geregistreerd dat duurt, wat een nauwkeurig beeld geeft van de conditie van de accu.
SERVICE KIT
Suex heeft voor de scootermodellen service kits samengesteld met daarin alle onderdelen die tijdens de servicebeurt vervangen dienen te worden. Wij maken uitsluitend gebruik van originele service onderdelen tijdens het onderhoud.
DEMONTAGE NOSE CONE
De Suex Nose cone wordt gedemonteerd en schoongemaakt.
Veelal zit er zand en vuil tussen de knop en de nose cone, dat moet er tussenuit om slijtage door schuren te voorkomen.
Ook worden de keerringen die om de knop en de o-ring afdichting van de nosecone zit vervangen en opnieuw ingevet.
Vervolgens wordt de nose cone gecontroleerd op lekkage met de vacuüm tester.
DEMONTAGE BODY
De body wordt van de DPV verwijderd, gecontroleerd en schoongemaakt, zodat we overal bij kunnen in het motor gedeelte van de onderwaterscooter.
BACK END / MOTOR COMPARTIMENT
Het Back-end, ook wel Motorgedeelte of compartiment genoemd is het technische hart van de scooter.
Hier zit de motor in met de tandwieloverbrenging, de motor sturing, het trigger mechanisme, het motorseal etc.
We beginnen met de motor, deze blazen we eerst schoon met perslucht om ervoor te zorgen dat de koolstof van de koolborstels niet ophopen in de motor, dit kan sluiting veroorzaken met alle schade van dien.
Ook controleren we de koolborstels en de collector van de motor op slijtage en indien nodig worden de collector gepolijst en de koolborstels vervangen.
Als de collector erg is ingebrand, zal de collector moeten worden afgedraaid in een draaibank.
PROPELLER EN MOTOR SEAL
We verwijderen de propeller van de scooter, soms zit er haren, waterplanten of vislijnen om de as gewikkeld. Dit kan schade aan het motor seal veroorzaken, met lekkage als gevolg.
Gavin Onderwaterscooters
Silent Submersion Onderwaterscooters
Wat doen wij met onderhoud aan uw scooter?
Als wij de scooter van u ontvangen van u voor de onderhoudsbeurt, wordt deze ingevoerd in ons systeem met uw gegevens en worden eventuele problemen met de DPV genoteerd.
Vervolgens gaat de scooter door naar onze werkplaats, waar deze door onze specialist wordt gedemonteerd, geserviced en getest.
De motor wordt schoon geblazen en vrijgemaakt van koolstof, ook wordt de collector gepolijst.
Koolborstels worden gecontroleerd en indien nodig vervangen.
O-ringen worden vervangen en afdichtingen worden gecontroleerd op waterdichtheid.
Alle compartimenten worden ge-vacuumtest om er zeker van te zijn dat deze waterdicht zijn.
Op de accu wordt een burntest uitgevoerd, een controle om te bepalen of de capaciteit van de accu nog goed is.
Zo kunnen we problemen voorkomen en de levensduur van de scooter verlengen.