Het trimvest, ook wel Buoyancy Compensator Device (BCD) genoemd is een belangrijk en veelal onderschat deel van je duikuitrusting.
Is je trimvest lek of blijft je inflator hangen, dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
Om je trimvest of wing in een goede conditie te houden is er onderhoud nodig.
Een deel van dit onderhoud kun je zelf doen, middels goed spoelen na de duik, zowel uitwendig als inwendig.
Ook is het goed om af en toe wat siliconenvet te doen op de nippel waar je je inflatorslang op aansluit.
Hiermee voorkom je dat kalk zich hecht en blijft de o-ring die in je inflatorslang koppeling zit ingevet.
Daarnaast is het belangrijk om je trimvest of wingsysteem jaarlijks te laten onderhouden bij een gespecialiseerd service bedrijf als Scuba Support.
Het trimvest of de wing betaat uit grofweg 3 componenten, dat zijn:
- Luchthoudende zak (ook wel bladder genoemd)
- Inflator (om lucht in je trimvest te blazen)
- Overdrukventiel (ook wel dump valve of OPV genoemd)
Wat doen wij aan uw trimvest met het onderhoud?
Allereerst worden eventuele problemen in kaart gebracht door de componenten als de luchtzak, inflator en dump valve te testen.
De inflator en dump ventielen worden verwijderd en de luchtzak wordt inwendig gespoeld met een desinfecteermiddel. Dat is belangrijk om bacteriëngroei tegen te gaan, die bij het met de mond opblazen van het vest in de longen terecht zouden kunnen komen met nare gevolgen.
Ultrasoon reinigen:
De inflator wordt gedemonteerd, ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe onderdelen die zich in een servicekit bevinden.
O-ringen worden ingevet en na montage wordt de inflator getest op doseerbaarheid en eventuele lekkage.
De dumpventielen worden gereinigd, gecontroleerd en ingevet waar nodig.
Met extra aandacht voor de veer van de dump valve, die soms niet goed meer is.
Vervolgens worden de dumpvalve en inflator weer gemonteerd en wordt het gehele trimvest of wing getest.
Met de laatste test wordt de trimvest of wing ondergedompeld in ons test basin, aangesloten op een inflatorslang en vol geblazen tot een van de overdruk ventielen zal ontluchten.
Daarna wordt het geheel gecontroleerd op luchtbellen, dus lekkage.
Verschil tussen wing en trimvest
Bij een trimvest loopt de bladder vaak door naar de zijkanten, hiermee heb je minder stabiliteit.
Met een wingsysteem zit deze bladder alleen op de rug, waardoor de fles meer gedragen wordt door de wing en zo heb je als duiker veel meer stabiliteit in een horizontale positie.
Belangerijk bij een wing is dat deze niet te groot is voor de duikfles die je gebruikt, dan heb je namelijk dat de wing zich om de fles heen vouwt en hierdoor het comfort van de wing verloren gaat.
Wings heb je in verschillende modellen, rond (ook wel donut genoemd) of in een traditionele hoefijzer vorm.
Voordeel van de donut wing is dat in een horizontale houding zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde de lucht van de linker kant naar rechts kan stromen.
De opkomst van de wingsystemen hebben er aan bijgedragen dat de duikers veel meer gestroomlijnd door het water gaan en minder als een zeepaardje (waarbij de voeten lager zitten dan het hoofd).
Hierdoor wordt ook minder stof van de bodem opgewoeld.
Inflator
Dumpvalve/Overdruk ventiel
i3 systeem of Geïntegreerd lood